Köpvillkor - SilentDirect AB

Generösa Köpvillkor för en trygg affär!



§1. Allmänt
Dessa köpvillkor ("Avtalet" nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel).  SilentDirect AB (Organisationsnummer: 559330-3166) är den säljande parten. Den köpande parten benämns som "Kunden" i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år och till näringsidkare med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor ("produkter" nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på https://www.silentdirect.se/ ("Webbplatsen" nedan).

Bestämmelserna i detta avtal är ej tillämpliga för avtal om köp som ingåtts före den 13:e juni 2014. För att öka tydligheten finns en datummärkning i sidhuvudet. Om villkoren i Avtalet har ändras anges även ett slutdatum. Om slutdatum anges gäller Avtalet till och med kl. 00:00 det datum som Avtalet upphört att gälla. Du som kund får möjlighet att acceptera dessa villkor i samband med din beställning.

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.


§2. Beställning 
Hos SilentDirect AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. SilentDirect AB tar emot din beställning när du klickar på knappen "Betala köp" i kassan. Genom att klicka på knappen "Betala köp" accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När SilentDirect AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet "Beställningsbekräftelse" till den e-postadress som du angav när du beställde. Vi ger också dig som kund möjligheten att göra en snabb beställning genom vår gästkassa utan att behöva logga in på https://www.silentdirect.se/. När du klickar på knappen "Betala köp" sluts detta Avtal.

Handla tryggt med rätt att ändra din beställning 
Om du skulle ändra dig har du också möjlighet att ändra din beställning. För ändring av beställning ska du kontakta oss via e-post på: [email protected]. Ändring av beställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras).

Handla tryggt med rätt till avbeställning 
Om du ångrar dig erbjuder vi dig att avbeställa lagd beställning. För att göra en avbeställning ska du kontakta oss via e-post på: [email protected]. Avbeställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras).


§3.Priser och avgifter 
Priser anges i svenska kronor (SEK) och kan antingen redovisas inklusive eller exklusive mervärdesskatt (moms) genom att besökaren klickar på knappen för momsvisning "Inkl. moms/Exkl. moms". Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%.

Avgift för outhämtad försändelse 
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning kommer detta leda till högre kostnader för oss/dig och då blir vi tvingade att ta ut extra avgift. Kostnaden på en returfrakt som du köper genom oss hittar du HÄR. Utöver denna kostnad kommer vi behöva ta ut 50% extra på dessa avgifter. Denna extrakostnad är som vi blir debiterade av vårt transportbolag om du inte väljer att hämta ut den beställning du själv valt att beställa. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämtar ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se §8. Ångerrätt och återköp nedan.

Avgift för förbetald returfraktsedel 
Vid nyttjande av förbetald returfraktsedel debiteras en avgift om Från: 200 kronor inklusive moms. Du kan köpa returfrakt HÄR. Vill du läsa mer om Returer & byten kan du göra det här.

Erbjudanden 
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.


§4. Produkter och sortiment
Alla produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska och Europas miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer bruksanvisning på svenska om det krävs för produktens användande eller så finns eventuella bruksanvisning eller datablad att laddas ner på hemsidan. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag.

Färgåtergivning på produktbilder
De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

Måttavvikelse
Då dom flesta material vi säljer är ett mjukt material är toleransen på alla angivna måtten på hemsidan upp till ±10mm. Detta innebär att ett ark/skiva eller produkt i samma leverans (kartong etc) kan ha upp till ±10mm skillnad mot varandra i både höjd , bredd och längd. Detta beror oftast på grund av att flera ark är förpackade i samma kartong och trycks därav samman en del under transport.


§5. Betalning
Vår betalningsleverantör Klarna tillhandahåller betalning via kort, internetbetalning, faktura och delbetalning. I kassan finner du Klarnas egna villkor. Dessa villkor godkänner du genom att slutföra ditt köp. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader, detta är ingenting SilentDirect står för, utan det är Klarnas villkor. För frågor om betalning hänvisar vi till Klarna. Vi tar inte ut någon avgift för något av våra betalsätt. Väljer du betalsätt Faktura så kommer fakturan att skickas till den mailadress du registrerat till din beställning. Till din mailadress skickas även din Orderbekräftelse när din beställning gått igenom. Vi använder SSL (Secure Socket Layer) vilket betyder att alla beställningar är krypterade. Vid kortköp behandlas din kortinformation säkert och konfidentiellt. Genom att klicka på "Betala köp" accepterar du som kund att köpet innebär ett betalningsansvar.


§6. Fullgörande
SilentDirect AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen "Betala köp" i kassan. SilentDirect AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.


§7. Leverans 
Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. SilentDirect AB skickar beställningar under helgfria vardagar. Lagerstatusen anger om produkten finns i lager vid beställningstillfället. Generella leveranstider anges under varje produkt, om beställningen omfattar produkter med olika leveransstatus kommer beställningen skickas när ordern är komplett, ej dellevereras.

Fraktkostnad
SilentDirect AB erbjuder alltid ett "fri leverans alternativ". Detta gäller alltså endast till ett utlämningsställe där man fysiskt hämtar ut sitt paket, exempel till DHL Servicepoint. Övriga fraktsätt har en fast kostnad som tydligt syns i vår kassa innan man genomför sitt köp. 

Leveranstid
Om de leveranstider som anges nedan inte är tillämpliga för ett köp och om en leveranstid inte särskilt avtalats utanför detta avtal förbinder sig SilentDirect AB att fullgöra leverans utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från avtalets ingående. I det fall kunden ska betala i förskott förbehåller sig SilentDirect AB rätten att invänta betalning innan leverans påbörjas. 

Du blir aviserad när du kan hämta ut paketet hos ditt ombud. Om du valt SMS avisering blir du aviserad när försändelsen kan hämtas ut hos ombudet. DHL ombud skall hämtas ut inom 7 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till SilentDirect AB, du som kund blir då debiterad enligt vår avgift för outhämtad försändelse i paragraf §3. Priser och avgifter.

DHL företagspaket i samarbete med DHL (Standardfrakt) 
DHL företagspaket levereras till företag inom 3-5 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från SilentDirect ABs lager. DHL företagspaket levereras till dörren, 1 leveransförsök ingår. Vid ytterligare leveransförsök kan avgifter tillkomma, kontakta därför alltid DHL om du inte kan ta emot försändelsen på utsatt tid. DHL företagspaket som inte kunnat avlämnas återsänds till SilentDirect AB, Outhämtade försändelser återsänds till SilentDirect AB, du som kund blir då debiterad enligt vår avgift för outhämtad försändelse i paragraf §3. Priser och avgifter.

Leverans längs lantbrevbärarlinjer och i öbebyggelse
Om din leveransadress är längs lantbrevbärarlinjer samt öbebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med ytterligare 3-5 helgfria vardagar.

Leveransförsening
Om kunden ingått detta avtal i egenskap av privatperson har kunden alltid rätt att häva avtalet utan kostnad om leveransförseningen är av väsentlig betydelse eller om SilentDirect AB inte kan tillgodose en leveranstid som är avgörande för att kunden ska ingå avtalet och kunden har meddelat detta innan avtalets ingående. I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och SilentDirect AB inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och SilentDirect AB insåg eller borde ha insett detta.

Transportrisk 
Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att SilentDirect AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig.

Skador under transport och felaktiga leveranser
Företag/juridisk person
Om det finns synliga skador på förpackningen vid leveranstidpunkten, är det nödvändigt att detta omedelbart rapporteras till transportföretagets chaufför och noteras på transportdokumentet innan godsmottagningen bekräftas. För att framgångsrikt kunna framföra ett skadekrav mot transportföretaget är det avgörande att behålla förpackningen, adressetiketten samt eventuella pallar som levererades med den skadade sändningen. Skulle produkten vara skadad vid ankomst, det vill säga uppvisa dolda skador, bör detta rapporteras till vår kundtjänst utan dröjsmål, men senast fem dagar efter att försändelsen mottagits. Vid rapporteringen är det nödvändigt att vi får bilder på skadan, både på förpackningen och produkten. Vi ansvarar för att arrangera en ny leverans utan extra kostnad för dig som kund, så att du mottar en produkt utan defekter.

Privatkund/konsument
Om produkten är skadad vid leverans, uppmanar vi dig att omedelbart rapportera detta till vår kundtjänst. För att kunna göra en skadeanmälan effektivt behöver vi rapportera transportskadan till transportören inom en till fyra dagar. Vi uppskattar därför om du anmäler skadan inom denna tidsram. Vi ansvarar för att arrangera en ersättningsleverans utan extra kostnad för dig som kund, för att säkerställa att du får en produkt utan defekter. Om skadan är synlig på det yttre förpackningsmaterialet är det viktigt att detta rapporteras till chauffören och noteras på frakthandlingen innan godsmottagningen bekräftas. För skadeanmälan krävs bilder på skadan, både på förpackningen och produkten. Vi ansvarar för att arrangera en ny leverans utan extra kostnad för dig som kund, så att du mottar en produkt utan defekter. För att vår skadeanmälan mot transportören ska kunna hanteras på rätt sätt är det nödvändigt att behålla förpackningen, adressetiketten samt eventuella pallar som följde med den skadade sändningen.


§8. Ångerrätt och återköp
Ångerrätt Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler så länge produkten inte är använd eller tillverkad enligt dina önskemål, exempel är våra ljudabsorberande tavlor, ljudabsorberande Wall etc och detta framgår i produkttexten för varje produkt. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare eller om en privatkund beställt en specialtillverkad produkt enligt dina önskemål. Ångerrätten gäller inte om man plockat bort plomberingar som kan sitta på produkterna. Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans. Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela SilentDirect AB och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till SilentDirect AB utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar. Vid retur skall kunden själv bekosta returfrakten. Du kan köpa returfrakt HÄR. Vill du läsa mer om Returer & byten kan du göra det här.

När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer SilentDirect AB genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att SilentDirect AB mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen. I det fall har beställning gjorts mot faktura som ännu inte betalats kommer fakturan makuleras. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar. 

Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt 
Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot SilentDirect AB för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs av SilentDirect AB i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. SilentDirect ABs bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv.

Nivå 1
- Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 2
- Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 3
- Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 4
- Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 5
- Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara osäljbar eller att en reparation inte är ekonomiskt försvarbar:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Skador på produktemballaget 
I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas:
50 % i värdeminskningsavdrag.

Vissa produkter är undantagna från ångerrätten med stöd i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
- Produkter som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskilt prägel. Exempel på dessa produkter är SilentDirect Wall, våra ljudabsorberande tavlor, varor som säljs per meter etc. Även våra produkter som är plomberade gäller inte ångerrätten om dessa är plomberingar är brutna.

Förfarande vid ångerrätt
Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela SilentDirect AB om att du önskar ångra köpet. Följande formulär kan också användas som mall för meddelade om ångerrätt. Klicka HÄR för att komma till formulär på Konsumentverkets webbplats.

Ångerrätt förbrukad

Under förutsättning att en vara inte är använd och inte uppvisar några förslitningar i form av repor eller annat så kan SilentDirect AB ibland trots att ångerrätten är förbrukad eller saknas (t. ex. näringsidkare) ta tillbaka en produkt/vara. 

Detta avgörs från fall till fall och i dessa fall vi godkänner detta så görs det ett värdeminskningsavdrag på minimum 40% av varans pris vid köpets datum.

Kontaktinformation
SilentDirect AB
Löparevägen 4
29439 Sölvesborg
E-mail: [email protected]
Telefon: 0456-10000
Org.nr: 559330-3166

Öppet köp - 14 dagar
Gäller endast privatpersoner samt om inte produkten som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskilt prägel. Exempel på dessa produkter är SilentDirect Wall, våra ljudabsorberande tavlor, varor som säljs per meter etc. Även våra produkter som är plomberade gäller inte ångerrätten om dessa är plomberingar är brutna.

Öppet köp erbjuds i 14 dagar från det att produkten levererats till dig.
Under den period då öppet köp gäller, återköper SilentDirect AB produkter till det värde som du betalt för produkterna. Kunden står själv för fraktkostnader (tur&retur). Kostnad för annan utförd tjänst ersätts ej av SilentDirect AB. Du kan köpa returfrakt HÄR. Vill du läsa mer om Returer & byten kan du göra det här.

Följande villkor gäller för öppet köp
- Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.
- Eventuell montering av produkten skall inte ha skett.
- Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.
- Öppet köp gäller inte om inte varan/produkten anpassats och tillverkats efter dina önskemål så som våra ljudabsorberande tavlor, SilentDirect Wall etc.

Bytesrätt - 14 dagar
Gäller endast privatpersoner samt om inte produkten som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskilt prägel. Exempel på dessa produkter är SilentDirect Wall, våra ljudabsorberande tavlor, varor som säljs per meter etc. Även våra produkter som är plomberade gäller inte ångerrätten om dessa är plomberingar är brutna. Du har rätt att byta produkt under 14 dagar från det att produkten levererats till dig som privatperson. Vid byte får du värdet på de produkter du lämnar tillbaka i tillgodohavande hos SilentDirect AB. Kostnader som du haft för frakt eller annan utförd tjänst återköps ej i samband med utövande av bytesrätten. Tillgodohavande för produkter som återköpts avräknas mot värdet på de produkter som du beställer i samband utövande av bytesrätten. Skulle värdet på de produkter som du beställt överstiga ditt tillgodohavande måste du betala mellanskillnaden till SilentDirect AB. I det fall värdet på de produkter som återköps överstiger värdet på de produkter som beställs i samband med bytet kan du använda mellanskillnaden som tillgodohavande vid nästa köp hos SilentDirect AB. Vid retur av produkter i samband med byte skall du som kund själv betala för returfrakten. Du kan köpa returfrakt HÄR. Vill du läsa mer om Returer & byten kan du göra det här.

Följande villkor gäller vid byte
- Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.
- Gäller ej produkter på metervara.
- Gäller ej vid bruten plombering.
- kompletta produkter.
- Eventuell montering av produkten skall inte ha skett.
- Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.
- Öppet köp gäller inte om inte varan/produkten anpassats och tillverkats efter dina önskemål så som våra ljudabsorberande tavlor samt SilentDirect Wall.

Retur av produkter
Se §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.


§9. Reklamation och garanti 

Reklamationsrätt
Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). 

En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och SilentDirect AB eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel. 

Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. SilentDirect AB rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av SilentDirect AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall SilentDirect AB skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt.

Garantin gäller funktionsfel och tillverkningsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid normalt slitage eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende. När det gäller produkter som har dubbelhäftande tejp/lim etc gäller ingen garanti då vi inte kan garantera att en dubbelhäftande tejp/lim fäster på alla ytor.

Garanti och förbrukningsartiklar
Garantin täcker inte delar som behöver regelbundet underhåll och betraktas därför som förbrukningsartiklar. Typiska exempel på delar som inte ingår i garantin är tätningslister, ljudabsorberande kuddar för stolsben, samt andra artiklar som förbrukas under normal användning.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: [email protected]

Reklamationsvillkor för Näringsidkare
Om en produkt avviker från vad som har avtalats mellan kund och SilentDirect AB eller på annat sätt uppvisar fel som SilentDirect AB ansvarar för har kunden rätt att i första hand få felet avhjälpt och i andra hand produkt utbytt på SilentDirect ABs bekostnad. Rätt att reklamera fel gäller bara om felet är ursprungligt, SilentDirect ABs ansvar är begränsat till värdet på den felaktiga produkten. Fel i produkt skall meddelas inom 14 dagar från leverans genom att kontakta SilentDirect AB via e-post på [email protected].

Särskilda villkor för näringsidkare
- Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick.
- Gäller ej produkter på metervara.
- Gäller ej vid bruten plombering.
- kompletta produkter.
- Eventuell montering av produkten skall inte ha skett.
- Originalförpackningen skall vara i oskadat skick.
- Öppet köp gäller inte om inte varan/produkten anpassats och tillverkats efter dina önskemål så som våra ljudabsorberande tavlor, SilentDirect Wall.  etc.

Handla tryggt med garanti 
Alla produkter omfattas av garanti (ej förbrukningsvaror) utöver reklamationsvillkoren i dessa köpvillkor. Läs mer om våra garantivillkor HÄR.

Retur vid reklamation eller garantiärende
För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se §10. Returer.


§10. Returer
Vid retur av produkter eller material till SilentDirect AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. SilentDirect AB rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till SilentDirect AB bär du som kund också ansvaret för skadan. 

Vid återsändande av produkter till SilentDirect AB är du ansvarig för att produkterna når SilentDirect AB i oskadat skick. SilentDirect AB rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur.

Returadress
SilentDirect AB
Löparevägen 4
29439 Sölvesborg
E-mail: [email protected]
Telefon: 0456-10000
Org.nr: 559330-3166

Återbetalningar
SilentDirect AB återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål (inom 10 dagar) vid nyttjande av ångerrätten och öppet köp eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.


§11. Förbehåll

Återtagandeförbehåll
Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av SilentDirect AB.

Hävningsförbehåll
SilentDirect AB förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentDirect AB.

Ändringsförbehåll
SilentDirect AB förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på webbplatsen, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock ej redan ingångna avtal mellan SilentDirect AB och kund.

Ansvarsförbehåll
SilentDirect AB skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, SilentDirect ABs verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.


§12. Ansvarsbefrielse 

Force Majeure
I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför SilentDirect ABs kontroll och som SilentDirect AB inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall SilentDirect AB ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall SilentDirect AB ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Externa länkar
SilentDirect AB ansvarar ej för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på https://silentdirect.se/.

Reservation för prisfluktuationer eller andra handelshinder
Vid prisfluktuationer eller andra handelshinder, såsom brist på nödvändig komponent, där SilentDirect AB inte skäligen kan hållas vid sina förpliktelser enligt detta avtal har SilentDirect AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentDirect AB.

Reservation för skatte- och avgiftsförändringar
Vid väsentliga skatte- eller avgiftsförändringar, som är av stor betydelse för förutsättningarna för detta avtal, har SilentDirect AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentDirect AB.

Reservation för leveransförsening utanför SilentDirect ABs kontroll
Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför SilentDirect ABs kontroll, skall inte SilentDirect AB anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från SilentDirect AB såvida inte annat särskilt avtalats mellan SilentDirect AB och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.


§13. Personuppgifter och sekretess

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till SilentDirect AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. SilentDirect AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av SilentDirect AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet.

Personuppgiftsansvarig
SilentDirect AB
Löparevägen 4
29439 Sölvesborg
E-mail: [email protected]
Telefon: 0456-10000
Org.nr: 559330-3166

Genom att handla hos SilentDirect AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. SilentDirect AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter

§13.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

§13.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

§13.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

§13.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

§13.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 

§13.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Schenker, Postnord, UPS, Bring och övriga samlingsplatser för frakt så som tex Shipmondo, fraktjakt, Sendify, fraktus, shiplink, e-handel Edge, Visma etc.

§13.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder GetANewsletter för utskick av nyhetsbrev.

§13.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

§13.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

§13.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

§13.8 Ansvarig för dataskydd
SilentDirect AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

§13.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

§14. Övrigt 

Polisanmälan 
SilentDirect AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier, bedrägeriförsök samt misskynnesbeställningar. 

Diskrepans mellan olika publikationer
Om det föreligger skillnader mellan olika publikationer, skall de uppgifter som har publicerats senast anses ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan SilentDirect AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Informationens syfte
All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. SilentDirect AB ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna.

Cookies
Cookies, "kakor", är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida.
På webbplatsen används följande typer av cookiefiler:


Session cookies:
"Sessionskakor" sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.


Persistent cookies
"Permanenta kakor" sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.


Opt-in
På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.


Tvist
Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Blekinge tingsrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person. Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion skall tvist prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer SilentDirect AB följa nämndens beslut.

Avtalet uppdaterat 2024-02-25


*Fri frakt

Fri frakt till ombud.

5 års garanti

5 års produktgaranti.

Snabba leveranser

Skickar oftast samma dag.