Vanliga frågor och svar


Vi är företag, kommuner, landsting, statliga myndigheter och vill beställa

Inga problem. Du kan läsa mer om hur du kan beställa här.

Vi kan självklart upprätta elektronisk faktura för företag, kommuner, landsting, statliga myndigheter etc (antingen via PEPPOL eller som PDF) efter godkänd kreditprövning.


Leverans

Jag har inte fått någon orderbekräftelse.
Om du inte har mottagit din orderbekräftelse, vänligen titta efter i din skräppost. Om din orderbekräftelse inte finns i din skräppost ber vi dig att kontakta vår kundservice för att säkerställa att ordern har gått igenom vid köptillfället.

Jag har beställt och det ska levereras hem till mig (hemleverans) och jag kommer inte kunna vara hemma och ta emot.
När vi skickar hemleverans med DHL så får man antingen ett sms eller mail där man som kund kan bestämma dag för leverans. Funkar inte detta så kontakta DHL för byta av dag för leverans på 0771–400 345.

Hur lång leveranstid har ni?

Tydliga beräknade leveranstider
Under varje produkt ser du leveranstiden som är angivet i antalet vardagar (helgfria vardagar).

Produkter som finns i lager hos oss - Leveranstid: 1 – 2 vardagar
Skickas oftast samma dag (helgfria vardagar) och tar cirka 1-2 helgfria vardagar att komma fram till dig.

Produkter som vi tillverkar självaLeveranstid: 2 – 3 vardagar
Skickas oftast samma dag eller dagen efter beställning är gjord (helgfria vardagar) och tar cirka 2-3 helgfria vardagar att komma fram till dig.

Fjärrlager - Leveranstid (Fjärrlager): 10 – 14 vardagar (ca 2 veckor)
Alla produkter som skickas från fjärrlager står beräknad leveranstid under varje produkt. Vi arbetar hårt med att dessa ska komma fram tidigare än den beräknade leveranstid som står under respektive produkt.

FjärrlagerLeveranstid (Fjärrlager): 20 – 30 vardagar (ca 4-6 veckor)
Alla produkter som skickas från fjärrlager står beräknad leveranstid under varje produkt. Vi arbetar hårt med att dessa ska komma fram tidigare än den beräknade leveranstid som står under respektive produkt.

Tillfälligt slut - Preliminärt i lager datum (Prel. i lager)
Tyvärr har vi ibland produkter som helt enkelt är tillfälligt slut i lager och som är på väg hem till vårt lager. På dessa produkter visas ett preliminärt i lager datum (Prel. i lager).

Här kan du läsa mer om våra leveranstider.

Hur spårar jag mitt paket?
Du kan se vart din beställning är genom att klicka på länken i mailet du fått efter vi packat din beställning. Du kan även söka din beställning och paket på vår sida Sök ditt paket här.


Betalning, återbetalning och faktura

Jag har fått fakturan men inte beställningen?
Fakturan skickas först när vi skickar beställningen. Du måste inte betala fakturan först för att få varan.

Jag har inte fått min faktura, vad ska jag göra?
Om du saknar en faktura kan du antingen logga in på Klarnas hemsida för att hämta betalningsuppgifter eller kontakta Klarna på 08-120 120 10.

Jag har skickat returen men vad gör jag med fakturan från Klarna?
Kontakta Klarna på 08-120 120 10 eller logga in på Klarnas hemsida för att förlänga förfallodatumet. Först efter att vi mottagit din retur makuleras fakturan. Ni får bekräftelse per mejl när returen har behandlats.

Jag har skickat returen men jag har inte fått återbetalning från Klarna?
Efter det att du fått bekräftelsemejl på att din retur har behandlats tar det 2-5 arbetsdagar till det att du får dina pengar återbetalda. Har du inte fått det inom den tiden vänligen kontakta Klarna på 08-120 120 10.


Byte och returer

Hur gör jag retur/byte?
Vill du lämna tillbaka din produkt hittar du info om byten och returer på vår sida Returer & byten.

Jag har skickat returen men vad gör jag med fakturan från Klarna?
Kontakta Klarna på 08 120 120 10 eller logga in på Klarnas hemsida för att förlänga förfallodatumet. Efter att vi mottar returen makuleras fakturan. Ni får bekräftelse per mejl när returen har behandlats.

Jag har skickat returen men jag har inte fått återbetalning från Klarna?
Efter det att du fått bekräftelsemejl på att din retur har behandlats tar det 2-5 arbetsdagar till det att du får dina pengar återbetalda. Har du inte fått det inom den tiden vänligen kontakta Klarna på 08-120 120 10.


Reklamation

Jag har fått en felaktig produkt och vill reklamera produkten. Hur gör jag?
Om ni misstänker att ni fått en felaktig vara, vänligen kontakta oss via mail på [email protected]. Skriv Reklamation och ordernummer i ämnesraden samt en beskrivning i mailet om vad som är fel med varan. Skicka med en eller flera bilder där vi ser hela produkten och om det är en skada så behöver vi även ha bild på hela kartongen.


Produktfrågor

Kan man montera SilentDirect med självhäftande baksida på alla ytor?
På dom flesta ytor är detta inget problem. Du kan läsa mer om vår dubbelhäftande tejp som finns på baksidan av en del av våra produkter i vår PDF fil som även hittas under varje produkt. Vi har även en monteringsanvisning på hur man bäst sätter upp produkter som i efterhand monteras med vår dubbelhäftande tejp - SilentDirect Reinforced tape.
Observera att våra dubbelhäftande tejper är till för permanent montering och kan därför inte tas bort utan rester.

Jag vill inte använda den självhäftande delen på era produkter, hur gör jag då?
Inga problem alls. Alla vill inte använda den superstarka dubbelhäftande tejp som flera av SilentDirects produkter har och detta är inga problem. Det finns om man vill olika sätt att enkelt sätta upp dessa produkterna på:

- Man drar bara bort skyddsfilmen från en liten del i varje hörna. På detta sätt kan man enkelt använd om våra produkter utan att riskera att för mycket rester lämnas efter. - Man drar inte bort skyddsfilmen alls från baksidan. Man häftar fast sidorna på produkten eller om man har något hårdare material i sin yta man ska montera på kan man använda små nubb till spik eller annat.

- Man monterar produkten på en  plastfilm, gärna lite hårdare som kan kallas för byggplast, byggfolie, täckplast eller täckfolie. Då "skjuter" man först fast plasten på ytan man ska sätta produkten på och efter detta fäster man helt enkelt upp produkten.

- Man fäster produkten på en skiva av lämpligt material, plåt, plexi eller trä.

Observera att våra dubbelhäftande tejper är till för permanent montering och kan därför inte tas bort utan rester. Skulle det dock bli något märke på tapeten eller annat yta kan du försöka få bort denna med en "magisk svamp" eller "mirakelsvamp" som dom även kan kallas. En annan produkt som kan funka för att ta bort dubbelhäftande tejp med är Label-off som är ett rengöringsmedel för borttagning av limrester, klistermärken, etiketter etc.

Hur lång garanti har ni?
Vi lämnar hela 5-års garanti på våra egna produkter från SilentDirect. Du kan läsa mer om vår garanti på sidan som heter Garanti.

Kan man återanvända en produkt med dubbelhäftande tejp som varit monterad?
Nej det kan man tyvärr inte. Du kan läsa mer om vår dubbelhäftande tejp som finns på baksidan av en del av våra produkter i vår PDF fil som även hittas under varje produkt. Vi har även en monteringsanvisning på hur man bäst sätter upp produkter som i efterhand monteras med vår dubbelhäftande tejp - SilentDirect Reinforced tape.

Observera att våra dubbelhäftande tejper är till för permanent montering och kan därför inte tas bort utan rester.

Luktar era produkter?
Ja den risken finns tyvärr. Flera av våra produkter är gjorda av Nitrilgummi (NBR), en form av cellgummi som även kan lukta. Våra produkter som är tillverkade av nitrilgummi (NBR) produkter är bland annat SilentDirect Egg, SilentDirect Neo, SilentDirect Heat, SilentDirect Hood

Dom flesta kunder säger att lukten försvinner efter några timmar eller några dagar och i värsta fall några veckor. Men vi kan inte garantera om man monterar våra produkter på utsidan av en vägg att den inte kommer lukta då vi pratar om en form av cellgummi och detta material luktar normalt. Bygger man in produkten i en vägg, ett golv eller tak så har vi aldrig varit med om att det luktar.

Kommer det bli märken efter den dubbelhäftande tejpen när man tar bort produkten?
Ja den risken är väldigt stor tyvärr.
Observera att våra dubbelhäftande tejper är till för permanent montering och kan därför inte tas bort utan rester. Skulle det dock bli något märke på tapeten eller annat yta kan du försöka få bort denna med en "magisk svamp" eller "mirakelsvamp" som dom även kan kallas. En annan produkt som kan funka för att ta bort dubbelhäftande tejp med är Label-off som är ett rengöringsmedel för borttagning av limrester, klistermärken, etiketter etc. 

Du kan läsa mer om vår dubbelhäftande tejp som finns på baksidan av en del av våra produkter i vår PDF fil som även hittas under varje produkt. Vi har även en monteringsanvisning på hur man bäst sätter upp produkter som i efterhand monteras med vår dubbelhäftande tejp - SilentDirect Reinforced tape.


Vart finns vi?

SilentDirect AB
Löparevägen 4
29439 Sölvesborg
E-mail: [email protected]
Telefon: 0456-10000
Org.nr: 559330-3166


*Fri frakt

Fri frakt till ombud.

5 års garanti

5 års produktgaranti.

Snabba leveranser

Skickar oftast samma dag.